خانه / روانشناسی / 10 راه عملی برای غلبه بر خستگی ذهنی

10 راه عملی برای غلبه بر خستگی ذهنی

10 راه عملی برای غلبه بر خستگی ذهنی

 

هر فردی ممکن است در زندگی روزمره خود با خستگی مواجه شود. بازگشت به منزل بعد از کار یا مدرسه باعث ایجاد حس خستگی در افراد خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به روش های عملی برای برطرف کردن خستگی ذهنی بپردازیم.

 

1. عادت های سلامت خود را ارزیابی کنید:

اولین گام برای غلبه بر خستگی ذهنی، ارزیابی و بهبود عادت های سلامتی است. نگاهی به مواد مغذی مصرفی و کیفیت غذاهای خود بیندازید. برای بهبود سلامت خود به سراغ انتخاب های سالم همچون میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات سبوس دار بروید.

 

2. آب بدن خود را حفظ کنید:

آب هنوز هم بهترین گزینه برای سلامت شماست. روزانه 8 لیوان آب بنوشید. از خوردن نوشیدنی های کافئین دار و شکردار پرهیز کنید زیرا باعث نوسانان انرژی در بدن می شود و بیشتر خسته تان می کند.

 

3. تناسب اندام خود را حفظ کنید:

حتی اگر انرژی در بدن خود ندارید باز هم باید به سراغ تمرینات ورزشی بروید. مطالعات انجام شده نشان می دهد حتی تمرینات متوسط نیز می تواند تا 65 درصد به کاهش خستگی کمک کند.تمرینات ورزشی سطح اکسیژن را در جریان خون بیشتر می کند، توانایی تمرکز را افزایش می دهد و هورمون اندورفین که هورمون حس خوب است را منتشر می نماید.

 

4. خواب درستی داشته باشید:

هیچ چیزی همانند داشتن خواب خوب و مناسب با خستگی ذهن مبارزه نمی کند. در شب، 7 الی 8 ساعت بخوابید. مطمئن شوید که اتاق خوابتان آرامش کافی را دارد.

 

5. روز خود را با تکنیک های آرامش بخش آغاز کنید:

سعی کنید صبح خود را با تکنیک های آرامش بخش همچون تنفس عمیق آغاز کنید. اینکار می تواند بسیار مفید باشد.

 

6. نه گفتن را یاد بگیرید:

به درخواست هایی که باعث به هدر رفتن انرژی و زمان شما می شوند نه بگویید. درگیری بیش از حد باعث خستگی ذهنی تان می شود.

 

7. از ابزارهای مدرن فاصله بگیرید:

در برخی از اوقات روز از گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاپ و رایانه خود دور شوید. ایمیل خود را در این ساعت ها بررسی نکنید.

 

8. با فردی صحبت کنید:

ممکن است این فرد الزاما یک متخصص حوزه سلامت نباشد اما می توانید فردی را بیابید که در بیان احساسات خود با او راحت هستید. یک دوست خوب، همکار یا عضوی از خانواده می تواند به صحبت های شما گوش فرا دهد.

 

9. فهرستی از افرادی که معاشرت با آن ها را دوست دارید تهیه نمایید:

هر فردی که در لیست خود دارید را ارزیابی کنید و ببینید با چه کسی حس خوبی دارید. از افراد منفی دوری کنید. از افرادی که زیاد شکایت می کنند دور شوید.

 

10. افکار شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

این افکار شماست که می تواند در غلبه بر خستگی ذهنی اثر بگذارد. اعتقادات و عقاید شما باعث می شود تلاش هایتان به سمت رسیدن به اهداف باشد. اگر طرز فکر درستی داشته باشید می توانید بر ناملایمات مسیر زندگی غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.