چگونه در چند گام ساده کبد را سم زدایی کنیم؟

سلامت هر فردی به نحوه کارکرد بدن و حذف سموم و مواد زائد از آن بستگی دارد. با قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، محصولات سمی، غذاهای فرآوری شده بیشتر افراد به سم زدایی جدی نیاز خواهند داشت. سم زدایی و پاکسازی کبد یک روش عالی برای انجام اینکار است. یکی از روش های اصلی که بدن از شر سموم خلاص می شود از طریق کبد است. در حقیقت، کبد یکی از سختکوش ترین اندام ها در بدن محسوب می شود. این اندام به صورت خستگی ناپذیری برای سم زدایی از بدن کار می کند. برخی از عملکردهای اصلی کبد عبارتند از :

– فرآوری و پردازش مواد مغذی جذب شده توسط روده

– تنظیم ترکیبات خونی برای ایجاد تعادل در پروتئین، چربی و قند

– نابود کردن گلبول های قرمز قدیمی

– تولید مواد شیمیایی ضروری برای کمک به لخته شدن صحیح خون

– تجزیه و متابولیسم الکل و داروها

– تولید پروتئین ها و کلسترول ضروری

– حذف سموم از جریان خون

– ذخیره سازی مواد معدنی، آهن و ویتامین A

پاکسازی کبد می تواند سموم را از بین ببرد

امروزه ما با سموم محیطی بسیار زیادی روبرو هستیم. به همین خاطر برای داشتن سلامت بدن باید سلامت کبد را هم تامین کنیم.

در ادامه فاکتورهای خطر مرتبط با عملکرد نادرست کبد را با هم مرور می کنیم:

– سطح پتاسیم اندک

– استفاده بیش از حد از الکل

– استفاده بیش از حد از مواد مخدر

– قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی و سموم محیطی

– رابطه جنسی محافظت نشده

– چاقی و رژیم غذایی سرشار از چربی و مواد غذایی فرآوری شده

– سطح بالای تری گلیسیرید در خون

– استفاده از برخی از داروها

– عفونت های ویروسی

– بیماری های خودایمنی

گام هایی برای پاکسازی بدن

مواد غذایی سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

اگر در رژیم غذایی خود از مواد فرآوری شده زیادی استفاده می کنید سلامت کبد خود را به خطر می اندازید زیرا این غذاها بر علیه سلامت کبد کار می کنند. روغن های هیدروژنه، شکر و قند تصفیه شده، مواد غذایی اماده و سایر موارد در برگیرنده سمومی برای بدن هستند. محققان بر این باورند که اسیدهای چرب ترانس باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی ما می شوند و می توانند به التهاب در بدن منجر شوند.

آب سبزیجات خام را بنوشید:

معمولا همه افراد نمی توانند سبزیجات خام مورد نیاز برای پاکسازی کبد را میل کنند. اما با آب گرفتن از این سبزیجات متنوع می توان به راحتی در روز 4 الی 5 وعده از سبزیجات سالم و ارگانیک را در رژیم غذایی گنجاند. زمانی که کبد عملکرد خوبی ندارد، استفاده از آب سبزیجات می تواند مزایای بیشتری برای تان داشته باشد زیرا هضم سبزیجات را اسان می کند. سبزیجاتی که برای پاکسازی کبد ایده آل هستند شامل کلم؛ گل کلم؛ کلم بروکسل می باشند. با اینکه ترکیبی از این سبزیجات به نظر جذاب نمی رسد اما شما می توانید هویج، کرفس، خیار، چغندر و سایر مواد را با هم ترکیب کنید.

از مواد غذایی غنی از پتاسیم استفاده کنید؟

ایا می توانید مقدار 4700 میلی گرم توصیه شده روزانه برای پتاسیم را تامین کنید؟ به احتمال زیاد خیر.

غذاهای غنی از پتاسیم به بدن کمک می کنند فشار خون را پایین تر بیاورد، کلسترول را کمتر کند و از سلامت قلبی عروقی محافظت نماید.

سیب زمینی شیرین:

خوشبختانه مواد غذایی دیگری به جز موز هم در برگیرنده پتاسیم هستند. سیب زمینی شیرین یکی از این مواد است. یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط در برگیرنده 700 میلی گرم پتاسیم است. این ماده تنها 131 کالری دارد.

سس گوجه فرنگی:

پتاسیم و سایر مواد مغذی در گوجه فرنگی برای بدن بسیار مفیدند. یک پیمانه از گوجه فرنگی پوره شده در برگیرنده 1065 میلی گرم پتاسیم است.

از زردچوبه برای پاکسازی بدن استفاده کنید:

زردچوبه می تواند درد مفاصل را کاهش دهد و یک ماده ضد افسردگی جالب است. این ماده می تواند به هضم کمک کند، تعادل قند خون را بهتر نماید و از سلامت کبد و متابولیسم آن پشتیبانی کند. اخیرا محققان زردچوبه را برای موارد متعددی همچون مزایای آن بری دیابت و شرایطی همچون آلزایمر، سرطان، افسردگی، سلامت سینه، سلامت پروستات و دردهای مزمن مورد بررسی قرار داده اند.

ریشه قاصدک:

این گیاه و ریشه آن سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست. ریشه قاصدک خاصیت ادرارآوری طبیعی دارد و به کبد اجازه می دهد به سرعت از شر سموم راحت شود. این ماده می تواند سیستم ایمنی را قدرتمندتر سازد، سطح قند خون را متعادل نماید، سوزش سر دل را کاهش دهد و به ناراحتی سیستم گوارش کمک نماید.

از جگر هم استفاده کنید:

جگر حاصل از گاو یا مرغ سالم می تواند بدن را با ویتامین های A، B، اسید فولیک، آهن، مس، روی سرشار سازد. جگر یکی از مواد مغذی بسیار مفید برای بدن است. اگر نمی توانید جگر میل کنید بهتر است با مشورت با پزشک از مکمل های آن استفاده کنید.

نوشیدنی برای سم زدایی از کبد:

– آب کرن بری را با نسبت سه بخش از آب به یک بخش از آب کرن بری رقیق نمایید

– یک چهارم قاشق چایخوری جوز هندی و زنجبیل و یک دوم قاشق چایخوری از دارچین را به قوری اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد

– اجازه دهید تا دمای اتاق خنک شود

– آب سه عدد پرتغال و سه عدد لیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

– این ترکیب را بنوشید.

اگر بیماری خاصی دارید قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت نمایید

Original Article