چگونه درد چشم را درمان کنیم؟

ش

درد چشم دارید؟ شاید مشکل به خاطر کار طولانی با رایانه یا کار کردن طولانی مدت در محیط آلوده بیرون است. عفونت چشم نیز می تواند باعث ایجاد چنین دردی شود. چشم یکی از حساس ترین اندام های موجود در بدن است و حتی درد خفیف در آن می تواند باعث نگرانی شود. علاوه بر این زمانی که صحبت از سلامت چشم به میان می اید هیچ کس حاضر نخواهد بود کمترین خطری را بپذیرد. اگر علاوه بر درد چشم متوجه کاهش بینایی خود شدید یا درد به خاطر تروما یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ایجاد شده بود، باید با پزشک مشورت نمایید.

زیاد پلک بزنید:

اگر احساس می کنید شیء خارجی در چشم وجود دارد که باعث ایجاد درد شده است پلک بزنید. پلک زدن منظم باعث بهبود جریان اشک می شود و می توانید اشیای خارجی را از چشم خارج نماید.

با آب سالین چشم را بشویید:

درمان خانگی دیگر برای درد چشم شستشوی آن با آب سالین است. زمانی که چشم در معرض مواد شیمیایی یا اشیای خارجی قرار می گیرد باید آن را با آب ولرم و کمی نمک بشویید. یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک پیمانه آب رقیق نمایید. محلول را بجوشانید و سپس اجازه دهید کاملا خنک شود.

حالا از این محلول برای شستشوی چشم استفاده کنید. اگر برایتان ممکن بود از آب مقطر استفاده کنید زیرا آب شیر در برگیرنده مواد شیمیایی و ناخالصی است.

کمپرس سرد:

اعمال کمپرس سرد بر روی چشم می تواند درد آن را تسکین ببخشد. این موضوع می تواند خارش را نیز بهتر کند. پارچه ای را در آب یخ فرو ببرید و آن را بر روی چشم بگذارید. بعد از 5 دقیقه آن را بردارید

کمپرس گرم:

در برخی از شرایط استفاده از کمپرس گرم می تواند برای کاهش درد چشم مفید باشد. کمپرس گرم کمک می کند غده چربی مسدود شده تمیز شود.
پارچه نرمی را در آب گرم فرو ببرید و آب اضافی آن را بگیرید. حالا آن را بر روی پلک بسته قرار دهید. آرام بنشینید و نفس بکشید.پارچه را عوض کنید و سه الی چهار بار تکرار نمایید.

ماساژ درمانی:

اگر چشم شما خسته است و به خاطر ساعت های متمادی کار با رایانه نمی تواند خوب استراحت کند، سعی کنید از ماساژ درمانی استفاده کنید. ماساژ می تواند درد ناشی از میگرن را نیز بهبود ببخشد.

کمی روغن زیتون ولرم را بر روی کف دست خود بمالید. به کمک انگشتان به آرامی پلک چشم و عضلات بالای آن را ماساژ دهید. سپس قسمت های پایینی پلک را ماساژ دهید.

آب گلاب:

آب گلاب یکی از درمان های خانگی عالی برای تسکین درد ناشی از خستگی است. این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی دارد و می تواند انواع مختلفی از عفونت چشم را درمان کند و از آن پیشگیری نماید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد آب گلاب می تواند در قطره چشم به کار رود و مشکلات مرتبط را به خاطر خاصیت ضد عفونی کنندگی خود حل نماید. دو قطره آب گلاب خالص را به کمک قطره چکان در چشم خود بریزید. شما می توانید سه الی چهار قطره گلاب را در آب مقطر ترکیب کنید و از ان بری شستشوی چشم استفاده نمایید.

نقره کلوییدی:

نقره کلوییدی را می توان برای شرایط مختلف عفونت چشم که به درد و خارش و تحریک منجر می شود به کار برد. نقره کلوییدی ذرات نقره کوچک و ریزی دارد که در آب معلق است و می تواند با جذب سلول های عفونی آن را از بین ببرد. این سلول های عفونی برای حذف شدن به جریان خون انتقال پیدا می کنند. با مشورت پزشک دو قطره از تقره کلوییدی را در هر چشم بریزید. کمی پلک بزنید.

از چشمان خود محافظت کنید:

بهترین روش برای پیشگیری از بروز درد چشم محافظت از آن در برابر مشکلات است.

– خیره شدن به صفحه نمایش رایانه یا تلویزیون می تواند باعث خستگی چشم و در نهایت درد شدید شود. به همین خاطر در بین کار خود کمی استراحت کنید.

– زمانی که در حال کار با ابزارهای دستی یا مواد شیمیایی صنعتی هستید حتما عینک بپوشید.

– زمانی که در محیط پر از گرد و غبار هستید از عینک استفاده کنید تا ذرات گرد و خاک وارد چشم نشوند

– از عینک در حال بازی کردن ورزش هایی همچون تنیس و بسکتبال استفاده نمایید

– زمانی که از مواد شیمیایی قوی استفاده می کنید چشم خود را از آن دور نگه دارید

– زمانی که از اسپری های شیمیایی استفاده می کنید نازل آن را به سمت چشم نگیرید.

نکات بیشتر:

– اگر فکر می کنید شیء خارجی در چشم وجود دارد ان را به شدت نمالید. در عوض از درمان های خانگی بالا استفاده نمایید

– برای موارد خفیف درد چشم می توانید چشم خود را ببندید و کمی استراحت کنید

– قطره های آنتی باکتریایی را می توان برای درمان عفونت چشم به کار برد.

– اگر درد چشم به خاطر آلرزی است از آنتی هیستامین استفاده کنید

– اگر لنز دارید آن را به خوبی بشویید تا عفونت ایجاد نکند

– زمانی که عفونت چشم دارید آرایش نکنید

– پوشیدن عینک آفتابی می تواند از چشم شما در برابر نور خورشید محافظت کند

– خواب کافی داشته باشید. کمبود خواب می تواند به درد و خستگی چشم منجر شود.

– به طور منظم چشم خود را توسط پزشک بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی ندارید

– اگر درد برای مدت زمان طولانی بود از پزشک کمک بگیرید

Original Article