نشانه های کاندیدا چیست؟

تا به حال برایتان پیش آمده است نشانه های زیر را تجربه کنید؟

– خستگی
– هوس خوردن مواد شیرین
– بوی بد دهان
– پوشش سفید بر روی زبان
– عدم تعادل هورمونی
– درد مفاصل
– از دست دادن میل جنسی
– سینوس مزمن و مشکلات آلرژی
– مشکلات گوارشی
– سیستم ایمنی ضعیف

اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است ممکن است به یک نوع عفونت قارچی به نام کاندیدا مبتلا شده باشید. در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری ارائه کنیم.

کاندیدا چیست؟
کاندیدا می تواند شرایط بسیار حادی باشد . گونه ای از کاندیدا با عنوان Candida auris به عنوان تهدید جدی سلامتی در نظر گرفته شده است. این نسخه از کاندیدا به داروهای متعددی مقاوم است و همین امر باعث شده است بیماری جدی و حادی برای افراد باشد. Candida albicans رایج ترین نوع از بیماری مخمزی موجود در دهان، سیستم روده و واژن است و می تواند پوست و سایر غشاهای مخاطی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر سیستم ایمنی به طور بهینه کار کند این نوع از عفونت مخمری به ندرت حاد و جدی خواهد بود. با اینحال اگر سیستم ایمنی به درستی کار نکند، عفونت کاندیدا می تواند به سایر اندام های بدن همچون خون و غشاهای اطراف قلب، مغز منتقل شود و نشانه های حادتری را ایجاد نماید. کاندیدا قارچی است که در سطح مناسب می تواند به جذب مواد مغذی و هضم و گوارش آن ها کمک کند. زمانی که تولید این قارچ زیاد می شود نشانه های معمول آن بروز می کند.

چه چیزی باعث بروز عفونت کاندیدا می شود؟
علل احتمالی زیادی همچون رژیم غذایی با شکر بالا، کربوهیدرات تصفیه شده و الکل می تواند باعث تغذیه کاندیدا شود. اما موارد دیگری هم می تواند چنین شرایطی را ایجاد کند.

طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها:

برخی از اوقات برای نابودی و از بین بردن باکتری های موجود در سیستم به آنتی بیوتیک نیاز خواهیم داشت.

مشکلی که با آنتی بیوتیک وجود دارد این است که تنها باکتری های بد را نمی کشد بلکه می تواند باکتری های خوب را هم نابود سازد. باکتری های خوب در سیستم گوارش مسئول هضم و حفظ سطح مناسب کاندیدا هستند. بعد از چند مدت آنتی بیوتیک ها می توانند محیط مناسبی برای رشد کاندیدا فراهم آورند

قرص های ضد بارداری:

برخلاف آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری به طور مستقیم باعث ایجاد عفونت مخمری یا رشد بی رویه کاندیدا نمی شود. با اینحال زمانی که فرد در رژیم غذایی خود شکر زیادی دارد و آنتی بیوتیک هم مصرف می کند قرص ضد بارداری می تواند تاثیر معکوس بر روی بدن داشته باشد.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی:

افرادی که آسم خود را با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی درمان می کنند بیشتر از سایر افراد درمعرض خطر توسعه کاندیدا قرار دارند.

دیابت:

در دیابت نوع 1 و نوع 2 سطح قند در دهان و سایر غشاهای مخاطی بالاتر از افرادی است که دیابت ندارند.
از آنجایی که کاندیدا نوعی مخمر است و از قند تغذیه می کند افرادی که دیابت دارند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری هستند.

سیستم ایمنی تضعیف شده:

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

نشانه های کاندیدا
خستگی مزمن:

اگر خستگی دارید که به سادگی شما را از پا در می آورد ممکن است این عفونت را داشته باشید. خستگی در این شرایط حداقل شش ماه و به همراه سایر نشانه های کاندیدا توسعه پیدا می کند.

اختلالات خلق و خو:

یکی از مسائلی که باعث می شود تشخیص کاندیدا دشوار باشد این است که بیشتر نشانه های آن همچون اختلالات خلق و خو با سایر بیماری ها مشابه است. افرادی که عفونت کاندیدا را دارند ممکن است تغییرات خلق و خو، اضطراب، تحریک پذیری، افسردگی و سایر موارد را هم تجربه کنند.

عفونت های مزمن و عود کننده دستگاه مجاری ادرار و واژن:

زمانی که فردی عفونت عودکننده در دستگاه مجاری ادرار یا واژن دارد ممکن است این بیماری را داشته باشد.

درمان کاندیدا: پاکسازی کاندیدا
پاکسازی کاندیدا به بدن کمک می کند از شر کاندیدای اضافی خلاص شود. شما می توانید از موادی همچون سبزیجات تخمیر شده و کفیر استفاده کنید. برای پاکسازی دو گزینه پیش روی خود دارید: پاکسازی با مایعات یا پاکسازی با مواد غذایی .

پاکسازی با مایعات:

سعی کنید آب سبزیجات را از سبزیجات طبیعی همچون پیاز، سیر، کرفس، کلم، نمک دریایی و آب خالص به دست آورید. این مواد را بجوشانید و آبشان را بگیرید. سبزیجات و سایر موارد را دور بریزید و آب آن را در یخچال بگذارید. در طول روز آب به دست آمده را بنوشید.

استفاده از سبزیجات بخارپز:

با حذف کردن غلات، قند و شکر، میوه ها و نشاسته و الکل از رژیم غذایی برای سه الی پنج روز می توانید مسیر خوبی برای مبارزه با عفونت کاندیدا داشته باشید.

بیشتر از سبزیجات طبیعی که بخارپز شده اند استفاده کنید.

رژیم غذایی مربوط به کاندیدا:

این رژیم غذایی می تواند بدن را از شر کاندیدا خلاص کند. گام اول بهبود و تقویت سیستم ایمنی از طریق حذف شکر،الکل و کربوهیدرات های تصفیه شده است. گام دوم جایگزین کردن این ها با سبزیجات طبیعی است . در گام سوم از کفیر و سایر پروبیوتیک ها استفاده کنید. شما می توانید برای درمان عفونت کاندیدا به پزشک مراجعه نمایید و از توصیه های او بهره مند شوید. در برخی از شرایط استفاده از درمان های خانگی ممکن است کارساز و مفید نباشد. در این موارد با پزشک متخصص مشورت کنید

Original Article