مشکلات مربوط به معده می تواند باعث کمردرد شود؟

کمردرد و نفخ شکم جزو موارد خسته کننده و ازاردهنده هستند و ممکن است به همراه هم ایجاد شوند. با اینحال رایج ترین علت کمردرد و نفخ شکم معمولا به خاطر شرایط زمینه ای و بدون ضرر خواهند بود. اگرچه کمردرد و نفخ شکم شرایط نسبتا رایجی هستند اما اگر این شرایط بیش از چند روز طول کشید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

علل رایج کمردرد و نفخ شکم
علل ایجاد کننده چنین شرایطی عبارتند از :

– تغییرات هورمونی
– بارداری
– آسیب به کمر
– مشکلات معدی روده ای و گاز
– استرس
– عفونت مجاری ادرار

پزشک می تواند این شرایط را مورد بررسی قرار دهد.

تغییرات هورمونی:

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی بدن هستند. زمانی که سطح هورمون ها تغییر پیدا می کند، می تواند بر روی رفتار بدن نیز تاثیر بگذارد. هر دو جنسیت در معرض تغییر هورمون های بدن هستند.

بیشتر خانم ها کمردرد یا گرفتگی را با نفخ در طول دوره قاعدگی یا قبل از آن تجربه می کنند. اگر نشانه ها در یک الگوی قابل پیش بینی رخ دهد و باعث ایجاد مشکلات حادی نشود زیاد جای نگرانی نخواهد بود.

بارداری:

برخی از اوقات بارداری می تواند باعث ایجاد نفخ، یبوست و گاز در معده شود. این موضوع در اواخر بارداری بیشتر به چشم می خورد. وزن اضافی در بدن باعث ایجاد فشار در کمر می شود.

آسیب به کمر:

طیف وسیعی از آسیب های ایجاد شده در کمر ممکن است باعث ایجاد کمردرد شوند. برخی از اوقات درد ناشی از دیسک می تواند به سایر قسمت های بدن نیز برسد و این قسمت ها در برگیرنده شکم نیز خواهد بود.

مشکلات معدی روده ای و گاز:

بیشتر اوقات گاز چیزی به جز یک اذیت کوچک نیست. با اینحال گاز می تواند در طولانی مدت باعث ایجاد درد شدیدی شود و این درد در کل شکم احساس گردد. وجود چنین دردی به کمر نیز می رسد. مشکلات خفیف معدی روده ای همچون ویروس های معده ممکن است گاز شدیدی در معده ایجاد کنند. برخی از اوقات چنین مشکلاتی باعث ایجاد درد در عضلات می شوند.

استرس:

استرس نه تنها بر روی روح و روان فرد بلکه بر روی جسم نیز اثر می گذارد. استرس و اضطراب شدید می تواند به کمردرد و ناراحتی های شکمی منجر شود. کمردرد اغلب به خاطر اینکه افراد استرس شدیدی را تجربه می کنند ایجاد می شود.

عفونت مجاری ادرار:

عفونت مجازی ادرار زمانی که به کلیه ها منتشر می شود می تواند باعث ایجاد کمردرد گردد. این موضوع باعث می شود فرد نیاز مکرر به دستشویی و دفع ادرار داشته باشد.

علل غیر رایج کمردرد و نفخ شکم
مشکلات زیر نیز می تواند باعث ایجاد درد کمر و نفخ شوند اما شیوع کمتری دارند:

– آسیب به ستون فقرات و اختلالات مرتبط با آن
– اختلالات کبدی
– اختلالات معدی روده ای حاد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
درد کمر و نفخ اغلب خود به خود بهبود پیدا می کنند. در بیشتر موارد این دو نشانه اصلا ربطی به هم ندارند. به عنوان مثال افرادی که درد مزمن در کمر دارند ممکن است به طور دوره ای گازی را تجربه کنند که باعث آسیب به شکم می شود و کمردرد را بدتر می کند.

اگر درد بعد از چند روز خود به خود بهبود پیدا نکرد حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر فردی شرایط زیر را داشته باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند:

– دردی که غیر قابل تحمل است و به طور ناگهانی بروز می کند

– دردی که به همراه خونریزی از رکتوم است

– فردی که شرایط پزشکی حاد همچون نارسایی کبدی دارد

– فردی که از آسیب شدیدی رنج می برد

اگر موارد زیر را تجربه کردید همان روز به پزشک مراجعه نمایید:

– به همراه درد تب هم دارید
– درد بدتر می شود
– درد از سایر دردهای موجود متفاوت است

گزینه های درمانی
درمان این شرایط به علل ایجادکننده آن بستگی خواهد داشت.

درمان عفونت و سایر علل:

عفونت های باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

درمان های خانگی:

برخی از درمان های خانگی می توانند نفخ و کمردرد را بهبود ببخشند. با اینحال اگر نشانه ها شما به خاطر شرایط حادتری همچون نارسایی کبدی است باید قبل از هر گونه درمان خانگی با پزشکتان مشورت نمایید.

برخی از درمان ها برای افرادی که نارسایی در اندام یا سایر شرایط را دارند نا امن است.

اگر مشکلتان خفیف است، می توانید به راحتی از درمان های خانگی برای بهبود شرایط خود استفاده کنید. مواردی که می تواند به شما کمک کند عبارت است از:

– استفاده از داروهای ضد گاز معده
– اعمال پد گرم بر روی شکم یا کمر
– نوشیدن آب زیاد
– استراحت کردن
– تنفس عمیق
– مسکن های بدون نسخه

نتیجه گیری

بیشتر موارد نفخ و کمردرد خود به خود بهبود پیدا می کنند. برخی از آن ها ممکن است نیازمند درمان باشند و به کمک پزشک به راحتی درمان می شوند. مدیریت نشانه ها نیازمند یک رویکرد مداوم است. سرطان، نارسایی کبدی و سایر اختلالات حاد را به سختی می توان درمان کرد. نفخ شکمی و کمردرد جزو موارد رایجی هستند که افراد در مورد آن شکایت دارند. مگر در مواردی که درد شدید یا به همراه نشانه های نگران کننده است در سایر موارد اگر نشانه ها خود به خود بهبود یابد جای نگرانی نخواهد بود. با اینحال نمی توانید خودتان شرایط را تشخیص دهید.

Original Article