غذاهایی برای سلامت مثانه

مثانه پرکار زمانی رخ می دهد که عضلات مثانه شروع به انقباض بی ارادی می کنند حتی زمانی که حجم ادرار بسیار پایین است. این موضوع منجر به دفع ادرار فوری و اورژانسی در فرد می شودو مثانه پرکار می تواند اختلالات زیادی در زندگی فرد ایجاد نماید. افرادی که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بی اختیاری ادرار را هم تجربه نمایند. علل زمینه ای متعددی برای مثانه پرکار وجود دارد. این علل عبارتند از :

– اختلالات نورولوژیکی که بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد همچون ام اس یا پارکینسون

– دیابت. یکی از اصلی ترین علل پرکاری مثانه دیابت نوع 1 و 2 است.

– عفونت های مجاری ادرار

– داروهای ادرار آور

– کهنسال بودن و کاهش شناخت

– مصرف بیش از حد الکل یا قهوه

چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم؟

ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تاثیر خوبی بر روی مثانه بیش فعال داشته باشد. تغییرات توصیه شده عبارت است از :

مصرف مایعات:

افرادی که با مثانه پرکار دست و پنجه نرم می کنند باید خط بین نوشیدن زیاد مایعات و ننوشیدن مقدار کافی از آن را رعایت کنند. این افراد باید 6 الی 8 لیوان در روز مایعات مصرف کنند. بدن می تواند مایعات را تنظیم کند و مقادیر اضافی را از طریق ادرار دفع نماید. به همین خاطر استفاده بیش از حد از این مقدار می تواند به ادرار بیشتر نیز منجر شود. با اینحال بدن شما نباید آب مورد نیاز خود را از دست بدهد و با کم آبی مواجه شود. این موضوع با غلیظ شدن ادرار مرتبط خواهد بود و می تواند دیواره مثانه را تحریک سازد. ممکن است سطح هیدراسیون را با بررسی رنگ ادرار مورد ارزیابی قرار داد. رنگ ادرار با زرد تیره نشانه کمبود آب در بدن است.بهتر است یکباره آب زیادی مصرف نکنید. نوشیدنی ها را در طول روز مصرف کنید. چند ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید.

کافئین:

نوشیدنی های کافئین دار شامل چای، قهوه و نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه می باشد. کافئین یک نوع دیورتیک یا ادرارآور است که باعث آزاد شدن آب در ادرار می شود. این موضوع می تواند علائم پرکاری مثانه را بدتر کند.

شواهد حاكي از آن است كه افراد مبتلا به پرکاری مثانه ممکن است نیاز متغیری به کافئین داشته باشند. با این حال، برخی از افراد ممکن است با جلوگیری یا محدود کردن نوشیدنی های کافئین دار مزایای را دریافت کنند. این موضوع ممکن است نیاز فوری به دفع ادرار را بهبود ببخشد.

الکل:

الکل به عنوان یک دیورتیک عمل می کند و تولید ادرار را افزایش می دهد، بنابراین احتمال دارد نشانه های پرکاری مثانه بدتر شود. کاهش مصرف الکل ایده خوبی است اما مصرف نکردن آن به طور کامل می تواند مزایای بیشتری برای بدن داشته باشد.

غذاهای تند و ادویه دار:

برخی از غذاها همچون غذاهای تند و ادویه دار ممکن است مثانه را تحریک کنند. افراد مبتلا به پرکاری مثانه بهتر است از مصرف چنین غذاهایی اجتناب نمایند.

مرکبات:

مرکبات نیز می توانند مثانه را تحریک کنند و باعث دفع ادرار دردناک شوند

غذاهای سرشار از فیبر:

مطالعات ارتباطی بین یبوست و پرکاری مثانه یافته اند. افرادی که بی اختیاری ادرار دارند از یبوست نیز ممکن است رنج ببرند و این افراد باید به دنبال تغییر در رژیم غذایی خود باشند. غذاهای غنی از فیبر محلول که در برگیرنده جو، سبزیجات و بقولات است می تواند به بهبود یبوست کمک کند.

سایر نکات برای کاهش نشانه ها:

افرادی که با پرکاری مثانه دست و پنجه نرم می کنند ممکن است نشانه های قابل شناسایی داشته باشند اما هر فردی پاسخ متفاوتی به درمان خواهد داد. سایر توصیه هایی که می تواند نشانه ها را کاهش دهد عبارت است از :

تقویت عضلات کف لگن:

این عضلات در کنار مثانه قرار گرفته اند و می توانند از آن حمایت کنند.

تمرینات ورزشی:

تمرینات ورزشی منظم می تواند این عضلات را تقویت کند و خطر بی اختیاری ادرار را کاهش دهد. با اینحال ممکن است تمرینات سنگین نشانه ها را بدتر نماید.

سیگار نکشیدن:

سیگار کشیدن می تواند مثانه را تحریک کند و فاکتور خطری برای سرطان مثانه باشد

داشتن وزنی سالم:

اضافه وزن داشتن یا چاق بودن جزو فاکتورهای خطر برای بی اختیاری ادرار است. بزرگسالانی که اضافه وزن دارند بهتر است با تمرینات منظم آن را کاهش دهند. آن ها باید سبزیجات و میوه های بیشتری بخورند. از غلات سبوس دار استفاده نمایند و پروتئین هایی همچون ماهی، حبوبات، عدس را در رژیم غذایی شان داشته باشند.

داروها:

پزشک می تواند بر اساس نیاز بیمار دارویی را تجویز کند. این داروها بر روی عضلات اطراف مثانه کار می کنند و می توانند انقباضات تصادفی که باعث تکرر ادرار می شود را کنترل نمایند.با اینحال چنین داروهایی می توانند عوارض جانبی ناخواسته همچون یبوست و خشکی دهان را به همراه داشته باشند.

تزریقات مثانه:

ممکن است تحریک اعصاب یا تزریق بوتاکس روشی برای کنترل نشانه ها و سیگنال های بین مغز و مثانه باشد.

جراحی:

در موارد نادر افراد برای اصلاح این ناهنجاری ها ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

استفاده از لباس زیر و پدهای جاذب:

در مواردی که جراحی و دارو برای فرد خطرناک است می توان از روش های جذب ادرار استفاده کرد.

طب سوزنی:

مطالعات نشان می دهد طب سوزنی می تواند در کمک به نشانه های پرکاری مثانه مفید باشد و یک رویکر جایگزین برای دارو یا در کنار آن مورد استفاده قرار گیرد.

Original Article