خارش در دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

بارداری مشکلات خاص خود را دارد. برخی از این مشکلات می تواند خارش دائمی باشد که برخی از زنان باردار آن را تجربه می کنند. با وجود خون اضافی که پمپاژ می شود و تغییرات هورمونی که رخ می دهد عوارض جانبی همچون خارش نیز ممکن است در فرد دیده شود. اما نگران نباشید. شما می توانید از درمان های طبیعی برای بهبود این شرایط استفاده کنید.

چه چیزی باعث ایجاد خارش در دوران بارداری می شود؟

خارش در دوران بارداری نباید باعث نگرانی شما شود. بیشتر این خارش ها نتیجه تغییر در بدن هستند. این تغییرات عبارتند از :

– افزایش منبع خون در بدن
– کشیده شدن پوست
– تغییرات هورمونی
– پوست خشک و خارش دار
– لکه های بالا آمده در کل بدن
– خارش شدید و غیر قابل کنترل

درمان های خانگی برای بهبود خارش در دوران بارداری:

حمام جوی دوسر:

برای این درمان خانگی به یک پیمانه جوی دوسر و آب نیاز خواهید داشت. یک پیمانه جوی دوسر را به وان پر شده از آب اضافه کنید. به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. همانطور که می دانید جوی دوسر خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند خارش و پوست ملتهب را درمان کند.

روغن نارگیل:

کمی روغن نارگیل طبیعی را در دست بریزید و آن را به آرامی روی ناحیه مدنظر بمالید. اجازه دهید سی الی چهل دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. روغن نارگیل هم خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند پوست خارش دار را تسکین دهد. این ماده بسیار مرطوب کننده است.

ژل آلوئه ورا:

کمی ژل آلوئه ورا را بردارید و آن را به طور مستقیم بر روی ناحیه مدنظر بمالید. اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه بماند. حالا این ناحیه را بشویید و خشک کنید. می توانید اینکار را دو الی سه بار در روز تکرار نمایید. آلوئه ورا یک درمان قدیمی برای درمان شرایط و عفونت های پوستی مختلف است.

حمام جوش شیرین:

یک پیمانه جوش شیرین را به وان خود اضافه کنید. حالا به مدت 20 الی 30 دقیقه در این وان بنشینید. سپس پوست خود را خشک کنید.

خاصیت قلیایی جوش شیرین به بازیابی PH پوست کمک می کند. این موضوع باعث کاهش خارش پوست می شود.

روغن سرو کوهی:

12 قطره از این روغن را به سی میلی لیتر روغن نارگیل اضافه کنید. این ترکیب را بر روی ناحیه ای که خارش دارد بزنید. اجازه دهید سی الی شصت دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. قبل از اینکه بخواهید این درمان خانگی را امتحان کنید با پزشک خود مشورت نمایید. سرو کوهی خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند خارش، التهاب و تورم را کاهش دهد.

کمپرس سرد:

بر روی ناحیه ای که خارش دارد یک کمپرس سرد بگذارید. حالا اجازه دهید برای 5 دقیقه در این حالت بماند. خاصیت سردکنندگی و بی حس کنندگی کمپرس سرد می تواند جلوی التهاب و تورم ، خارش را بگیرد.

آب لیمو:

شما برای این درمان خانگی به یک عدد لیموی تازه و یک چهارم پیمانه آب نیاز خواهید داشت. آب لیمو را بگیرید و به آب اضافه کنید. پنبه ای را در آن فرو ببرید و بر روی ناحیه مدنظر بگذارید. اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه در این ناحیه بماند و سپس آن را شستشو دهید.

آب لیمو خاصیت اسیدی دارد و در برگیرنده ویتامین C است. خاصیت اسیدی آن می تواند سطح PH بدن را باز یابد. این موضوع باعث کاهش التهاب و خارش پوست می شود.

ریشه قاصدک:

یک الی دو قاشق غذاخوری از ریشه قاصدک را به یک پیمانه آب اضافه کنید. اجازه دهید بجوشد و آن را صاف کنید. این محلول را خنک کنید و با پنبه روی ناحیه مدنظر بمالید. اجازه دهید خشک شود. این ماده خاصیت قلیایی دارد و می تواند با بازیابی PH پوست، التهاب و خارش را تسکین ببخشد.

نکاتی برای پیشگیری از بروز خارش در دوران بارداری:

اگر می خواهید جلوی بروز خارش بارداری را بگیرید می توانید از نکات زیر برای این منظور استفاده کنید. این نکات اگر به درستی اجرا شوند می توانند در پیشگیری از بروز خارش بسیار مفید باشند:

– پوست خود را به خوبی مرطوب نگه دارید به خصوص اگر پوست تان همیشه خشک است.

– از صابون ها و لوسین های بدون بو استفاده کنید. صابون و مواد خوشبو ممکن است خارش شما را بدتر کند.

– از حمام یا دوش بسیار داغ خودداری کنید زیرا پوست شما را خشک می کند و باعث خارش آن می گردد

– بعد از دوش گرفتن خوب خودتان را بشویید تا بتوانید باقیمانده صابون یا شامپو را از روی بدن حذف کنید

– از حوله نرم برای خشک کردن خود استفاده کنید

– لباس سبک و شل بپوشید

– بیش از حد از صابون استفاده نکنید

– از شوینده های ملایم برای شستشوی لباس ها استفاده کنید

– زیر نور آفتاب بیرون از منزل نروید

– آب زیادی بنوشید

– از پوشیدن لباس های مرطوب برای مدت زمان طولانی خودداری کنید زیرا باعث رشد قارچ ها می شود

– از اتاقی که تهویه دارد برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید زیرا پوست شما را خشک می سازد

ترکیبی از درمان های خانگی بیان شده در این مقاله با نکاتی که بیان کردیم می تواند به تسکین خارش در دوران بارداری کمک کند. اگر بعد از به کار بردن این درمان های خانگی و نکات ذکر شده باز هم خارش شما بهبود پیدا نکرد بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

Original Article