خانه / سلامت / چگونه هورمون ها را به صورت طبیعی متعادل کنیم؟

چگونه هورمون ها را به صورت طبیعی متعادل کنیم؟

چگونه هورمون ها را به صورت طبیعی متعادل کنیم؟

زمانی که صحبت از سلامت فرد به میان می اید ممکن است موارد متعددی نادیده گرفته شود. عدم تعادل هورمونی یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر خانم ها نشانه های آن همچون آکنه و افزایش وزن ناگهانی را تجربه می کنند. اگر چنین مشکلاتی در زمان مناسب درمان نشود عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

عدم تعادل هورمونی چیست؟

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی بدن هستند که مسئول کنترل فرایندهای بزرگی همچون متابولیسم و تولید مثل می باشند. زمانی که غده ها هورمون بسیار زیاد یا بسیار کم تولید می کنند بدن دچار شرایطی به نام عدم تعادل هورمونی می شود.

علائم و نشانه های عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی با طیف وسیعی از نشانه ها و علائم مشخص می گردد که بسته به هورمون یا غده ای که به درستی کار نمی کند این نشانه ها متغیر خواهد بود.نشانه های عدم تعادل هورمونی معمولا برای زنان، مردان و کودکان متغیر است. برخی از نشانه ها که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود عبارت است از :

– خستگی
– افزایش وزن
– حساسیت زیاد به سرما یا گرما
– یبوست یا اسهال
– پف کردن صورت یا پوست خشک
– افزایش وزن ناگهانی یا غیر قابل توصیف
– کاهش وزن
– عضلات ضعیف شده
– تشنگی یا ادرار بیش از حد
– درد و سفتی مفاصل
– نازک شدن موها
کاهش میل جنسی
– اضطراب
– ناباروری
– تعریق
– تاری دید

چگونه عدم تعادل هورمونی را به صورت طبیعی درمان کنیم؟

رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید:

باید غذاها، گیاهان و مکمل هایی که می تواند با عدم تعادل هورمونی مبارزه کند را شناسایی نمایید.

روغن نارگیل:

روزانه یک الی دو قاشق غذاخوری از روغن نارگیل فوق بکر را مورد استفاده قرار دهید. روغن نارگیل در برگیرنده اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است و برای سلامتی مفید خواهد بود. اید اسیدهای چرب به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند. روغن نارگیل برای سلامت کلی بدن نیز عالی است.

آووکادو:

آووکادو

پوست یک عدد آووکادو را ببرید. آن را به مکعب های کوچک برش دهید و در سالاد خود استفاده کنید. می توانید آووکادو را با شیر و عسل ترکیب کنید و بنوشید. آووکادو منبع غنی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع، چند غیر اشباع و اشباع شده است. این اسیدهای چرب خاصیت ضد التهابی دارند و به درمان عدم تعادل هورمونی کمک می کنند. مصرف منظم آووکادو باعث سلامت قلب می شود.

ماست:

یک کاسه ماست ساده بخرید و در طول روز آن را مصرف نمایید. ماست منبع غنی از پروبیوتیک هاست و می تواند به ترمیم دیواره روده و تعادل هورمون های بدن کمک کند. پروبیوتیک ها باکتری های سالمی هستند که بدن برای عملکرد درست خود به آن ها نیاز دارد. کمبود این باکتری ها می تواند به مشکلات گوارشی و التهاب منجر شود.

اسیدهای چرب امگا3:

250 الی 500 میلی گرم از مکمل های اسیدچرب امگا3 در روز را مصرف کنید. شما می توانید از ماهی هایی همچون ساردین و سالمون هم بهره ببرید. خاصیت ضد التهابی این اسیدهای چرب می تواند بدن را در برابر عدم تعادل هورمونی محافظت کند. این اسیدهای چرب نه تنها التهاب ناشی از عدم تعادل هورمونی را کاهش می دهند بلکه استرس و اضطراب را هم کمتر می کنند.

ویتامین دی:

ویتامین دی

شما باید در طول روز حدود 1000 الی 4000 واحد ویتامین دی مصرف کنید. می توانید از مکمل ها کمک بگیرید یا از غذاهایی همچون ماهی، تخم مرغ یا قارچ استفاده کنید. ویتامین دی ماده مغذی مهمی است که در واقع یک هورمون در داخل بدن است. این ویتامین نه تنها التهاب و عدم تعادل هورمونی را بهبود می بخشد بلکه سیستم ایمنی را هم تقویت می کند.

هشدار: قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از روغن های ضروری:

استفاده از روغن ضروری هم می تواند در این شرایط بسیار مفید باشد.

روغن ضروری مریم گلی:

چند قطره روغن ضروری مریم گلی را به دستگاه پخش کننده اضافه کنید و اجازه دهید فضای اطراف را پر کند. شما می توانید روغن مریم گلی را با روغن نارگیل ترکیب کنید و با آن شکم، گردن و سایر قسمت های بدن را ماساژ دهید. روغن مریم گلی در برگیرنده فیتوستروژن هاست که می تواند هورمون هایی همچون استروژن را متعادل کند.

روغن رازیانه:

روغن رازیانه

چند قطره روغن رازیانه را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید. می توانید از این روغن برای ماساژ دادن شکم و کف پا هم استفاده کنید. داشتن روده سالم برای عملکرد صحیح غده های بدن ضروری است. استفاده منظم از روغن رازیانه می تواند سلامت روده ها را بهبود ببخشد و التهاب را کاهش دهد.

روغن اسطوخودوس:

چند قطره روغن اسطوخودوس را در دستگاه پخش کننده بریزید. شما می توانید این روغن را به وان اضافه کنید و برای 15 الی 20 دقیقه در آن بنشینید.

روغن اسطوخودوس می تواند بدن شما را آرام کند. این روغن به تحریک خواب و بهبود خلق و خو هم کمک می کند.

روغن آویشن:

حدود 10 قطره از روغن آویشن را به حمام خود اضافه کنید و برای 15 الی 20 دقیقه در آن شناور شوید. می توانید سه قطره از روغن آویشن را با چند قطره روغن نارگیل ترکیب کنید و شکم خود را ماساژ دهید. روغن آویشن تولید پروژسترون را افزایش می دهد و به درمان نشانه های عدم تعادل هورمونی کمک می کند.

از مصرف مواد شیمیایی مضر پرهیز کنید:

از مصرف هر ماده ای که شامل مواد شیمیایی مضر است پرهیز نمایید.

مصرف شکر و قند را کمتر کنید:

عدم تعادل هورمونی نتیجه فاکتورهای متعدی همچون مصرف زیاد شکر تصفیه شده است. پس مصرف شکر خود را کاهش دهید.

Original Article